Klara bakar

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2012

Månadens sötsak blev chokladfondant

Av Klara - 29 oktober 2012 21:40

Som ni ser till höger så finns det en bild som säger "Månadens sötsak". Klicka på den och ni kommer till en blogg som heter Söta saker. Det är journalisten och kokoboksförfattaren Terésia Erneborg som driver den, och där bakar hon för glatta livet! Hon har en rolig sak som hon kallar månadens sötsak, där alla som vill får vara med och baka en grej på ett visst tema som hon bestämmer varje månad. Jag tyckte det läst så fasligt roligt, så jag hängde på!

Oktober månads tema är fredag, och därför bjuder jag på en chokladfondant. En, faktiskt, ganska enkel dessert som är mer än trevlig att bjuda på en fredagkväll.

Jag har använt mig av Leilas recept, för hon har kardemumma i, och det älskar jag!

 

De sjunker snabbt när de kommer ur ugnen!

120 g mörk choklad

120 g smör

1,5 dl strösocker

4 ägg

Kardemumma efter behag

1 msk kakao

Smör till formarna

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra fyra formar rikligt. Smält choklad och smör i vattenbad. Vispa ägg och strösocker tillsammans med kardemumma och rör sedan ned kako i äggsmeten. Vänd varsamt ihop den smälta chokladen och äggsmeten. Häll upp i formar och grädda i 8-10 minuter. De skall vara rinniga i mitten! Servera med vaniljglass och bär.

 

 

Mums!

 

Happy friday!

 
 
Lillasyster och Storasyster

Lillasyster och Storasyster

23 november 2012 19:45

Ååå så gott! Chokladfondant är verkligen något jag skulle vilja lära mig att göra!

http://www.systrarnastark.blogspot.se

Klara

26 november 2012 17:52

Ja, det är verkligen kanongott! Och inte så svårt! Det enda är att man måste veta tiden, och det är ju olika för alla ugnar, så prova dig fram! Och ingen har ju dött av en chokladfondant för mycket :)
Mvh Klara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards