Klara bakar

Alla inlägg under maj 2012

Av Klara - 10 maj 2012 14:15

Både jobb och annat har fått ta sin tid och därmed har bakningen blivit lidande.. iallafall utåt sett! Jag har allt smygbakat lite hemma, men att få ut det på bloggen  - det var ett moment för mycket :)


Under mina smygbakningar som jag haft så har faktiskt kameran kommit fram och fotograferat det jag gjort. Det roliga är att jag minns inte vad den ena desserten är för något! Haha! Men det ser väldigt gott ut på bilderna, det verkar vara någon chokladdessert med hallon på! Ni som åt den, var det något att ha? Jag har för mig att botten blev aningens hård..


Jaja, här kommer bilderna på den första okända desserten!


 

Här i gräddad variant!


 

Och här i pyntad variant innan servering!


Ja, den såg ju god ut.. Kan vara så att jag hittade detta recept på nätet och att det kom från någon kokbok med chokladälskande författare.. Återkommer när jag vet vad jag gjort, om någon är intresserad!


En annan dessert jag hunnit med är i LCHF-tappning. Jag har nära och kära som förespråkar mat utan socker och då vi hade dem på middag tänkte jag att jag skulle ge mig på ett försök till dessert utan socker (hur nu det skall gå till).


Jag letade febrilt på nätet även denna gång, och bestämde mig till sist för detta recept. (som jag inte längre hittar på nätet, så ni får min egen variant)


Blåbärsdessert

4 pers


Fyll fyra portionsformar med frysta blåbär halvvägs upp

Vispa 3 ägg för hand

Smält 50 g smör

Blanda i det smälta smöret med ägget och tillsätt valfri mängd kokosflingor efter tycke och smak.

Häll blandningen på blåbären och grädda i ugnen i 20 minuter, 175 grader.

Är man emot allt vad LCHF heter och gladeligen stoppar i sig socker kan man med fördel sockra blåbären rikligt med råsocker innan man häller på äggblandningen.

Servera med en klick turkisk yougurt eller vispad grädde.


 

Några fick råsocker på och några fick utan, allt enligt gästernas önskemål! (utom pappa som ville ha socker på, men inte fick för mamma :) )


 

Färdig dessert precis utplockad från ugnen!


Se dock till att desserterna svalnat något innan grädden hälls på, stor risk för bortsmältning annars!


I skrivande stund så ligger ett bröd på jäsning här hemma i köket, i vår alldeles nyköpta 50 år gamla assistent! Så nytt inlägg kommer inom kort!



Ovido - Quiz & Flashcards