Klara bakar

Alla inlägg under juli 2012

Av Klara - 30 juli 2012 09:45

Man kan göra det mesta själv hemma faktiskt, utan att behöva köpa färdiga varianter, som också ofta är ganska dyrt. Müsli är ett sådant exempel, om man nu tycker om det till sin frukost! Jag är en periodare när det gäller frukost, och just nu är det fil och en god hemgjord müsli som gäller.


Jag gör en på detta sätt. Det fina i kråksången är att man kan välja precis det man själv tycker om.


 
Nygräddad müsli, just uttagen från ugnen!


Mitt müslirecept:

5 dl havregryn

5 dl rågflingor

1 dl linfrö

1 dl havrekli

2 dl pumpafrön

1 dl kokosflingor

1 tsk salt

2 dl nötter (hasselnötter brukar jag ta)

1 dl flytande honung

0,5 dl rapsolja

2 dl äppeljuice


Blanda allt och bred ut i långpanna. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. Rör om då och då.

 


Idag hade jag inga pumpakärnor hemma så det blev utan det helt enkelt. Och honungen tog slut, så det blev lite sirap i istället. Men det kan man skippa helt och hållet, för den blir ju aningens söt av honungen. Välj själv!


 
Helt fylld burk, kommer räcka ett bra tag!


Tips! Blandad frukt är också gott att ha i tycker många (inte jag!), det är ju ett naturligt sötningsmedel så man kan dra ned på honungen i de fallen om man vill..



Av Klara - 24 juli 2012 11:30


När man får besök så skall det ju vankas dessert, det är inte mer med det. För att använda säsongen så mycket som det bara går fick temat bli jordgubbar denna gång (som så många andra gånger!) Systrarna Eisenman är två systrar som bakar de mest fantastiska saker (www.systrarnaeisenman.se). Vi har boken "Mingelmat" hemma och som används mer flitigt ännästan någon av de andra kokböckerna vågar jag påstå. Bra recept, enkla, och man får massor med inspiration! Denna paj kommer från deras bok "Sommarens söta", som jag inte har i bokhyllan (än) men med hjälp av lite internet så brukar det mesta hittas!


 
I ogräddad variant!


Receptet hittar du här.


Jag kan från säker källa meddela att den gick ner!


 
Kopp från Ukraina och jordgubbspaj i bakgrunden!




Av Klara - 21 juli 2012 15:30

Flädern blommar helt plötsligt och så är det förbi. Runt midsommar brukar de blomma, men på grund av årets svala försök till sommar så kom blomningen bara för några veckor sedan. Vilket var tur, för vi hade aldrig hunnit göra saft om det blommat vid midsommar!


Då vi flyttat och saknade naturlig fläderblom-kran så hade vi lite huvudbry om var vi skulle få tag på flädern i år. Det löste sig dock av sig självt då vi var på väg hem från tunnelbanan och sambon plötsligt stannade till vid vår allmäning och utbrast att det luktar ju fläder! Vi lyfte blickarna och upptäckte att hela vår lilla park var fylld av de väldoftande fläderbuskarna! I bästa blomfas dessutom! Så lämpligt..


 

Så här såg det ut under handduken från förra inlägget :)


I fem dagar fick de nyutslagna blommorna stå tillsammans med en herrejösses massa socker, citron, citrinsyra och vatten.


2 kg socker

2 liter vatten

4-5 cotroner i skivor

ca 45 blomkransar

kanske 45 gram citronsyra (minns inte riktigt)


Låt stå i en kastrull med något över. Gärna mörkt. Efter fyra till fem dagar - sila och häll upp i nytvättade, varma  (helst kokade) flaskor.


 

Silad flädersaft!


Saften går alldeles utmärkt att frysa dessutom. Och det är ju kalas om man inte är redo att hälla i sig 2 kg socker på oroväckande kort tid. För det gör man om allt finns lättillgängligt, så gott är det!


 

Upphälld saft i både ge-bort-flaskor och vår egen ha-i-kylen-flaska!

 

Tips!

När vi bilar genom Europa, vilket händer då och då, så brukar vi passa på att stanna i Tyskland på Lidl eller motsvarande för att köpa lite goda ölsorter. Och båda har kravet god öl, men jag har dessutom kravet fin flaska med bra stäng-lock. Dessa sparar jag sedan och vips, fin ge-bort-flaska!


På återseende!

Av Klara - 9 juli 2012 16:09

Här stoltserade jag i senaste inlägget att nu minsan skulle jag vara tillbaka framför datorn och bloggen. Men icke. Juni kom. Och med det en överfull kalender, så att jag absolut inte hunnit baka. Och det är ju en sorg såklart, eftersom jag försöker sälja in att man alltid har tid/kan ta sig tid att baka gott i köket.


Jag har ju smygbakat lite såklart, men inget särskilt spännande att lägga upp här. Nu har jag däremot gjort det! Igår hade vi midddagsbesök som vi gillar att ha, och då serverade jag en marängsviss som jag sett Ernst göra i tv (!). Får man säga att man tittar på Ernst? Jag är inte kär i karln vill jag lägga till protokollet, men inspirerad blev jag!


Somrig marängsviss

Vaniljglass

Jordgubbar

Hallon eller blåbär

Turkisk yougurt

Lite flädersaft, koncentrerad

Maränger

Ja, det är bara att blanda ihop efter behag! Lämpligtvis i en stor skål. Flädersaften rörde jag ned i yougurten innan jag klickade på den i skålen.


 

Min sambo som skulle köpa maränger, och glömde bort det, fick vackert ställa sig och göra egna!



Servera! Denna variant blir inte lika tung som när man har grädde i. Jag skall lägga till att Ernsts variant innehöll inte fläder, men hackade pistagenötter. Också en hit tror jag, och värt att prova! Och självklart kan man ju välja bär efter behag också!


 


Och här kommer sneak-peak på vad nästa inlägg skall handla om! :) Vad tror ni?



Ovido - Quiz & Flashcards