Klara bakar

Alla inlägg under november 2011

Av Klara - 28 november 2011 19:41

Ja, nu drar det igång. December är snart här och det första adventsljuset har redan tänts! Dessa tider är ju alla bakares och matlagares, och alla andra fantasters stora högtid. Alla frossar i de fantastiska kryddor och maträtter som hör julen till. Så även jag såklart! Jag börjar lite smygande med ett recept på pepparkakor som hör till kapitlet den enkla varianten. Man gör en deg på nolltid och sedan trycks de ut från små bollar till runda kakor på plåten. Bara att lägga i en vacker burk när de är klara, och kanske ge bort i present om du av en händelse skall på adventsfika någon gång snart?


 

Pepparkakor som väntar på att bli "uttryckta" på plåten till just kakor!


Ja, jag vet det ser inte klokt ut! Men det var enklast att rulla alla kakor först innan jag tryckte ut dem på plåten. Receptet kommer nedan, så förstår ni vad jag pratar om. Receptet hittade jag på nätet av en slump när jag letade annan inspiration.

Mirakelgoda pepparkakor
av "Husmorsorna" från Förkväll

200 g rårörsocker, ekologiskt
225 g smör, rumsvarmt
1 ägg
2 tsk bikarbonat
1 msk sirap
3 tsk kardemumma
3 tsk kanel
7 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Rör ihop sockret och smöret till en fluffig smet. Rör ihop ägget och bikarbonatet för sig. Blanda sedan ihop allt med allt till den deg. Den blir lite som en sconesdeg. Rulla ihop till små bollar och tryck ut till kakor på plåtar. Kakorna kommer gå sönder i kanterna så det är ingen idé att försöka forma något av kakorna! Sätt in i ugnen i ca 5 minuter, ta ut dem när de har fått färg.

 
Här är det precis uttryckta kakor som skall in i ugnen.

Tänk på att trycka ut dem så pass mycket att de verkligen blir tunna. Mina första tre kakor blev alldeles för tjocka, och då blir de aldrig riktigt hårda. (De syns inte här, för de slängdes).Det var ett bra recept, dock var mjöl och socker utskrivna i gram vilket är värdelöst om man kanske saknar en köksvåg. Så, jag skrev om det i dl till er som vill prova på receptet.


 
Färdiga pepparkakor att bjuda på!

Pepparkakorna blev kanongoda! Kan verkligen rekomendera att göra dem hemma. Det var en lätt deg att göra och tog kort tid, men ett tips är att ställa fram smöret i tid - allt blir mycket lättare sen när det verkligen är mjukt. Lite tidskrävande är det ju sen när alla bollar skall tryckas ut på plåtarna, men vad tusan - det är alltid lite pyssel när man gör pepparkakor!

Vi ses snart igen, nästa gång tror jag det blir lussekatter i olika former. Det saknas fortfarande här hemma i frysen (annars saknar inte frysen så mycket, proppfull..suck..)

Glad advent mina vänner och tack för att ni läser, jag blir så glad!


Av Klara - 21 november 2011 20:22

Jag är tillbaka. Efter några veckors frånvaro av bakning både här på bloggen och i min frys så har jag äntligen bakat igen. Dock inte så avancerad bakning! Så kvällen till ära med lite te och mys så har jag bakat enkla chokladmuffins, och som jag alltid har - med några minimarshmallows i botten.


Många muffinsrecept är som små kladdkakor och alla hoppar högt av förtjusning. Jag måste dock erkänna att jag ibland har lite svårt för den här "tunga" chokladen som det ibland kan bli. Därför valde jag idag ett recept som egentligen är sockerkaka, men med ändringen kakao i och hälla i småformar. Resulatet blir en lite lättare muffins.


 

En plåt chokladmuffins. Marshmallowsen ligger i botten så de syns inte!


Jag brukar alltid använda både formar och muffinsplåt. Om jag bara använder formar så flyter degen ut och de blir alldeles platta. fortfarande lika gott såklart, men det ser inte lika roligt ut. Och använder jag bara plåten, då blir det ett jäkla diskande även om det är teflon. Så dubbelt upp är bäst!

Receptet jag har använt är mitt eget och ser ut så här:

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
valfri mängd äkta vanilj
4 msk kakao
1 dl mjölk
minimarshmallows eller annat mumsigt (tex Daim eller Dumlekolor, blir inte heller äckligt)

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda samman alla torra ingredienser och häll sedan i äggsmeten. Tillsätt smör och mjölk. Förbered formar med valfritt godis i om man vill ha. In i ugnen 175 grader i ca 20 minuter. Servera!

 
En kopp te till denna så blir kvällen bra!

Snart vankas det ju advent och juletider. Jag har redan börjat plocka fram de gamla hederliga recepten samt att jag spanat in några nya spännande! Av tradition så bakar jag förutom lussebullar och pepparkakor även min egen julkola, den kan vi inte vara utan!

Av Klara - 7 november 2011 00:05

Att byta jobb tar på krafterna, har inte hunnit baka denna vecka alls :( Men jag har köpt pepparkaksformar idag för framtida bruk, så jag har svårt att bärga mig till juletider!


Har lovat en vän att baka smaskiga cupcakes, så det blir det nog nästa gång. Håll till godo ni fina vänner som faktiskt läser min blogg!

Ovido - Quiz & Flashcards