Klara bakar

Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

Hallon-och rödlöksmarmelad

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rågbröd med hallon-och rödlöksmarmelad. De gick åt i ett rasande tempo kan jag meddela!

 

Till anklevern gjorde jag således denna marmelad som blev kanongod!

 

 

 

3-4 rödlökar

30 g smör

1/2 dl flytande honung

2 dl rödvin

250 g hallon (1 vanligt paket)

socker efter behag, ca 1 dl tror jag det blev

2 msk äppelcidervinäger.

 

Hacka löken och bryn i smöret, utan att den får färg. Tillsätt honung och rödvin och låt koka upp. Tillsätt sedan hallon, socker och vinäger och låt vätskan koka bort på svag värme. Rör om kontinuerligt. Smaka av med salt och peppar. Tänk på att vara ktiv med att smaka av hela tiden, mängderna kan behöva justeras med tanke på syra och sötma.

 

 

 

Här står rödlöken och puttrar tillsammans med tre (!) olika fonder samt en vitvinsås inför den kommande middagen!

 

 

 

Färdiga snittar att servera! Min sambo tyckte den här bilden såg väldigt 80-tal ut :) Jag tyckte den var fin jag!

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Av Klara - 24 december 2012 09:29


Här kommer en liten julhälsning från Klara bakar! Årets julkola fick bo i en gigantisk konjakskupa som av någon anledning står hemma hos mina föräldrar! Min bror upplyste oss glatt att han hade grodyngel i den när han var liten(!). Hoppas den var dis...

Ovido - Quiz & Flashcards