Klara bakar

Alla inlägg under februari 2012

Av Klara - 21 februari 2012 17:02

Vad skall jag annars bjuda på om inte semlor? Idag blev det detta bakverksfenomen på agendan. Jag gör ju allt från grunden såklart, och började därför med bullarna.


Jag brukar försöka göra dem relativt små då man alltid efter tre kvarts semla undrar vad man egentligen håller på med och kanske också får en liten obehagskänsla i magen. Det vill vi ju då rakt inte vara med om - därför små semlor!


 

Nygräddade semmelbullar


Min vanliga husbibel Den rutiga kokboken stod för receptet idag, och det är ju inga konstigheter alls egentligen.


75 g smör

3 dl mjölk

50 g jäst

0,5 tsk salt

1 dl socker (jajjemen)

1 ägg

0,5 tsk hjorthornssalt

ca 9 dl vetemjöl


Smält smöret och häll i mjölken. Smula jästen i en bunke och häll på den fingervarma degvätskan. Tillsätt salt, socker och ägg. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och häll i vätskan. Tillsätt sedan så mycket mjöl att degen blir genomarbetad och slät. När den släpper kanterna, låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Arbeta sedan degen smidig på mjölat bakbord och rulla till bullar, lägg dem på en plåt. Låt sedan jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter.

Pensla med ägg och grädda i 5-10 minuter i 250 grader.


 

Många nygräddade bullar!


Hjorthornssalt är kanske inget du har hemma, det spelar oftast ingen roll då det har samma effekt som bikarbonat eller bakpulver. I detta recept går det alldeles utmärkt att byta hjorthornssaltet mot bakpulver, men ta den dubbla mängden mot vad som står i receptet.


Jag är en av de avskydda människorna som inte vill ha mandelmassa i min semla. Men det fina i kråksången när man bakar själv är att man kan vispa ihop en liten vaniljkräm som man kan smyga ner i sin semla när ingen ser. Vilket jag gjorde idag. Om det passar i smaken så finns det många lätta recept på nätet, det är inte alls svårt men var hela tiden med vid kastrullen då det är kokande mjölk du jobbar med!


För alla normalbegåvade människor som vill ha mandelmassa i sin semla så är det ungefär lika enkelt om inte enklare än vaniljkräm, att göra den själv. Det enda som behövs är sötmandel och socker. Koka och skala mandeln, 200 g. Blanda sedan med 200 g strösocker och kör i mixern tills det blivit en massa. Klart! (när semlan sen skall serveras skall ju mandelmassan blandas med lite av innandömet på bullen). Det finns lyxigare varianter med lite bittermandel och florsocker i också - det är bara att botanisera bland recepten.


 

Smaklig måltid!


Ordet semla kommer för övrigt från latinets simila som helt enkelt betyder finsiktat vetemjöl.

Av Klara - 6 februari 2012 15:10

Vid middag förra veckan så behövde sällskapet en del snittar innan den riktiga middagen skulle serveras, då vi var hungriga och dessutom hade en del att göra innan vi kunde sätta oss till bords.


Jag och min sambo fick en fin kokbok i julklapp, nämligen Systrarna Eisenmans Mingelmat. Mycket trevlig bok på alla sätt och vis och vi har redan lagat ur den ett flertal gånger! Även kvällen till ära så använde jag mig av recept i denna bok. Jag gjorde laxsnittar med wasabi, egna minigrissini, tomat-och mozarellasallad på tandpetare samt Gougčres, som jag skall visa nedan. Nästan allt gick åt, men jag anade som sagt att folk skulle vara hungriga efter en hel arbetsdag.


Gougčres är smaksatta petit-chouer. Alltså behöver man göra en sådan deg först. Grunddegen kallas pâte-ā-choux och är grunden för att sedan jobba vidare och göra en dessert av den, eller fylla med goda röror, eller som i detta fall - smaksätta degen. Ordet petit-choux har jag lärt mig betyder "små kålhuvuden" just för att de färdiga läckerheterna ser ut som små kålhuvuden!


Pâte ā choux-deg


75 g osaltat smör

1, 5 dl mjölk

1,5 dl vetemjöl

2 ägg

1 äggvita


Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt mjölken och koka upp. Rör snabbt ner mjölet och blanda kraftigt tills smeten släpper kanterna. Ta av från plattan. Vispa degen med elvisp tills den svalnat. Tillsätt sedan äggen, ett i taget, och vispa under tiden. Tillsätt till sist äggvitan och vispa ytterligare i några minuter.


Gougčres med ost och cayennepeppar


ca 100 g riven ost, tex Gruyčre eller parmesan eller blanda valfritt efter vad som finns i kylen

en nypa Cayennepeppar


Blanda i detta i smeten och spritsa eller klicka ut till små bollar på en plåt.


 

Spritsar ut blivande Gougčres på plåten


Strö över flingsalt om man vill. Grädda sedan genast i ugnen i 10 minuter, och tappa inte hoppet-det händer inte så mycket dessa första tio minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 20 minuter eller tills de är gyllenbruna.


 

Servera dem antingen varma eller kalla!


Mums! Självklart är de allra godast om man serverar dem varma och på en gång. Men man kan ha annat att göra i köket också när man skall laga middag!


 

Det är inte så svårt!


Det finns ju såklart flera andra smakkombinationer att smaksätta Gougčren med. Till exempel cheddarost och bacon eller curry eller varför inte lax och dill. Endast fantasin sätter gränser, så är det!

Ovido - Quiz & Flashcards