Klara bakar

Alla inlägg under september 2011

Av Klara - 29 september 2011 17:33

Tidigt i våras så fick jag för mig att odla tomater från frö. Jag har aldrig gjort det förr, och tänkte -hur svårt kan det vara? Nybörjarturen verkar ha följt mig hela säsongen, för det har gått väldigt smärtfritt till. Jag valde dels frö för vanlig tomat och dels frö för cocktailtomat. Jag fick plantera om dem två gånger, varav den sista gången var ute i storkrukorna. Överallt jag läste på om tomater så stod det att de skall växa en och en när det blivit riktiga plantor, annars tar de näring av varandra. Det låter ju i och för sig rimligt, men jag sket högaktningsfullt i detta då jag inte har plats för åtta stora krukor på min balkong! De fick istället samsas fyra och fyra i två stora krukor. Och se, de har levererat tomater till mig hela sommaren! Otroligt härligt!


  Omogen tomat på balkongen


Jag gjorde det mycket enkelt för mig och band upp plantorna med vanligt steksnöre mot en knopp som satt i väggen. Plantorna blir ju så tunga när det faktiskt kommer tomater på dem!


  Både mogna och omogna tomater


Vattningen av dessa törstiga plantor kan ju vara ett problem under sommartider med semestrar och annat. Jag hade tur. Dels en sambo som var hemma en del, och även syskon och föräldrar som kunde komma och vattna vid behov. Men de stackars plantorna fick nog utstå en del torra dagar också..


Så här när det börjar sjunka i temperaturer igen, framför allt nattetid, så kan man ta in halvfärdiga tomater och låta dem mogna klart i fönstret, där är det varmt och behagligt för dem!


  Tomater som får mogna det sista i fönstret


Nästa vecka tänkte jag bege mig ut till mina föräldrar och plocka äpplen i mängder! Jag har nämligen kommit över ett helt fantastiskt recept på äppelmarmelad. Nej inte mos, utan just marmelad! Den var gudomligt god, och jag är så glad att jag hittat ett nytt användningsområde för alla mina föräldrars äpplen. Så tema äpplen nästa gång, so long!

Av Klara - 25 september 2011 13:30

I fredags hade vi fina vänner på middag och temat var bubbelprovning, ytterst amatörmässigt. Kvällen började därför med en provning av sex olika mousserande, och tre olika förrätter till. Dessa förrätter stod sambon för, och han serverade anklevermousse, friterade bläckfiskringar samt friterad getost. Mycket gott! Till denna fröjd så kokade jag fikonmarmelad då jag av någon anledning hade färska fikon hemma. Jag har aldrig kokat fikonmarmelad förr, men jag vill påstå att det var mycket enkelt. Jag tog ett recept som jag hittade på nätet, och den blev bra - kanske något söt. Sen skedde det som alltid händer när det är för mycket i köket, vi glömde servera den! Haha! Men men.. vi får offra oss och äta ost och marmelad någon dag snart igen!

  Fikonmarmelad på plattan

Jag har blandat färska fikon, citronsaft, vatten och en hejdundrans massa socker!


Till varmrätten så bjöd vi på hemlagade hamburgare, vi tänkte att man behöver något rejält efter en hel arbetsdag och sex glas bubbel! Till det bakade jag hamburgerbröd. Helt vanliga ljusa bröd i hamburgerformat, jag valde dock att ha i lite grahamsmjöl för att få bröden aningens grövre. Goda men tyvärr lite små - men det var kanske tur. Bröden tar alltid för mycket plats på lyxburgarna..

  Hamburgerbröd på jäsning


Till dessert så ville jag göra något som var sött och snabbt att göra iordning när man hellre vill sitta och umgås med sina vänner. Innan de kom så förberedde jag  världens enklaste "hemlagade glass". Detta är superfusk: jag vispade ett paket Vaniljvisp, krossade Daim som jag blandade i, lade upp i portionsformar och in i frysen. Klart! Pinsamt enkelt. Till det så gjorde jag en form av gino. Gino är en italiensk dessert som består av färsk skivad frukt som man sedan river vit choklad över och snabbt in i ugnen på hög värme så chokladen smälter men frukten fortfarande är färsk. Jag valde banan, blåbär (frysta) samt jordgubbar som jag lade i en stor form, på med vit choklad och in i ugnen. Ginon kan man ju dock inte göra innan, utan den skall göras precis innan den serveras. Iallafall delen med chokladen i ugnen. Det blev fantastiskt gott och vi blev alla mycket mätta!

  

  Gino på banan, jordgubbar och blåbär


  Den "hemlagade" glassen


Middagen blev allt som allt mycket lyckad!

Av Klara - 19 september 2011 11:32

Medan regnet öser ned utanför rutan så blir det till att baka innanför den! Jag har gjort ett bröd idag som är så himla lätt att göra, och det går framför allt fort! Det är en sådan här fillimpa som många säkert redan har ett recept på, och därför levererar jag ännu ett. Jag har fått det av en kursare för flera år sedan, och han var alltid så hurtig så jag kallar brödet för "Mats energiknippe" då det bara är en massa nötter och frön och annat nyttigt i.


Man blandar allt i en bunke och så vips in i ugnen. Klart. Den tar dock en timme i ugnen, som de flesta sådanna här bikarbonat-bröd, och då kan man ju göra annat medan det står där i ugnen - typ baka små muffins!


Mats energiknippe


2 dl havregryn

5 dl vetemjöl

1 dl krossat linfrö

1 dl grovt hackade hasselnötter

1 dl russin (det väljer jag bort, för det är äckligt i bröd) :)

1 tsk salt

2 tsk bikarbonat

4 dl yougurt naturell

1/2 dl flytande honung

1/2 dl lingonsylt


Blanda allt, häll i smord form. Garnera gärna med solrosfrön. Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i 1 h.

   


Jag brukar alltid garnera med solrosfrön, och alltid när jag tar ut brödet ur ugnen så ramlar solrosfröna av.. suck. Idag har jag som vanligt garnerat med solrosfrön, men jag tryckte ner dem lite i smeten, och de verkar sitta lite bättre iaf!


Medan brödet gräddades så har jag blandat ihop helt vanliga chokladmuffins. Men som sagt, i miniformat. Det är så att jag har bakformar modell mindre, och jag ville så gärna använda dem! Så det fick bli små muffins-bites! En liten tugga bara, och sen slut!


Jag har gjort på en helt vanlig chokladmuffinssmet - välj vilken som helst - men jag har halverat receptet så det inte blir så många. I botten på formarna har jag lagt två mini-marshmallows, bara för att det är så gott! Akta dem i ugnen bara, det går fort när de är så små!

   


Så där, bröd till frulle imorn, och fika till i eftermiddag!

Av Klara - 17 september 2011 15:29

      Jag kunde ju såklart inte hålla mig från att genast lägga upp på facebook att jag startat en blogg. Och cirka fyra minuter senare kom ett sms från min sambo med ett ord "mobbad". Men det var det värt :)


Eftersom jag är otålig som få och lägger ut bloggen innan det finns något alls att läsa i den så var jag ju tvungen att baka. Det blev grahamsbullar idag, för det är lite dåligt med matbröd i frysen. Jag köper inte matbröd längre i butik (sen några år tillbaka när jag läste Mats-Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken" om brödindustrin). Jag vet att det är pretto, men va fan! Hembakt är ju tusen gånger godare.


Allt bröd i bullform är så mycket lättare att ta fram enstaka ur frysen och lätt att göra som mellanmål eller frukost att ha på jobbet. De som kan vara lite knepigt med grahamsbullar är att de lätt faller sönder. Trixet då brukar vara att skålla grahamsmjölet först, men det brukar stå i recepten..


Min nya surdeg blev för övrigt också klar i veckan, var tvungen att pensionera den gamla efter semestern! Men bakning på surdegen kommer en annan dag!

Av Klara - 17 september 2011 14:01

Hej bloggen!

Jag har aldrig bloggat förut, och har alltid tyckt att det är lite fånigt :) Nu gör jag det ändå. mest för min egen skull faktiskt. Min sambo kommer mobba ihjäl mig, men än så länge är det ingen som vet om att jag skapat denna sida, så jag skall nog vänja mig själv innan jag outar denna världen-har-aldrig-sett-någon-liknande-blogg blogg!


Jag hoppas kunna skriva om allt jag tycker om att göra hemma såsom att baka bröd, baka sötsaker, odla tomater (för tillfället), sylta, marmelada och kanske safta!


/Klara

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards