Klara bakar

Alla inlägg under oktober 2011

Av Klara - 30 oktober 2011 20:12

När man byter jobb måste man baka till sina gamla kollegor. Framför allt om man har fått för sig att ha en bakblogg, då måste man verkligen baka! Då det florerar ganska så mycket söta bakverk på jobbet så kom jag på idén att bjuda på frukost istället, som var mycket uppskattat!


Jag bakade dels min snabba limpa som jag bloggat om tidigare, sedan bakade jag även tekakor!


 

Tekakor och snabba limpan!


Tekakorna görs enligt receptet med vetekli. Jag byter ut det mot kruskakli som är ett mer fiberrikt vetekli. Men man får göra precis som man vill.


Rutiga kokbokens tekakor


100 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1 tsk salt

1 tsk socker

2 dl vetekli

ca 1,2 l vetemjöl


Smält smöret och häll i mjölken. Smula jästen i en bunke, värm degspadet till fingervärme och häll över jästen. Tillsätt salt, socker, vetekli samt vetemjöl. Tillsätt så mycket mjöl så att degen släpper bunken. Arbeta antingen för hand, eller i bakmaskin. Låt jäsa under duk på dragfri plats till dubbel storlek (ca 30 min). Arbeta sedan degen och kavla ut/skär upp den i valfri storlek på bullar. Lägg dem på bakpappersklädd plåt och låt återigen jäsa till dubbel storlek. Grädda i ugnen i 225 grader, ca 15 minuter.


Detta recept blir 15 bullar enligt bokens storlek på tekakorna. Jag fick nu senast 12 kakor, så det beror ju helt på hur stora frukostmackor man vill ha!


 

Bakning!



Igår hade vi även mina syskon och deras fina respektiven på besök. Då bjöds det på sufflé till dessert! Som jag höll på att förstöra totalt, haha! Receptet är nämligen så att man skall dela på äggulor och äggvitor (sjuka mängder för övrigt). Och sedan skulle äggvitorna stå och vila, medan man gör en kräm på äggulorna och lite annat. Problemet är bara att jag gör en kräm på äggvitorna istället för äggulorna och upptäcker inte mitt misstag förrän 10 minuter innan suffléerna skall serveras då jag skall vispa äggvitan till en maräng - och då ser att jag bara har äggulor i kylen! Men ingen panik nu. Jag skrapade ihop de sista råvarorna vi hade i kylen, och fick göra om alltihopa! Och..


 

..det blev suffléer trots allt!


Detta är en dessert som skall serveras a la minute, då suffléerna reser sig flera centimeter i ugnen men sedan snabbt sjunker så fort man tar ut dem.


De serverades med en havtornssås, som gjordes med havtorn blandat med lite vatten, socker och sirap i en kastrull. Om jag minns rätt, redde vi den lite med maizena för att få den lite mer trögflytande.

 

Det blev sufflé tillslut!


De blev goda, och allt slit innan var som bortblåst! Bakning är härligt :)



Av Klara - 21 oktober 2011 15:07

Men oj. jag har varken hunnit baka eller blogga.. Därför lägger jag upp en smarrig bild på vad jag bakade i helgen, nämligen Pavlovatårta. Hade eminent finbesök och var tvungen att lite sjöraskt leverera en dessert.


Pavlovan görs genom en marängbotten, alltså det enklaste marängreceptet som går att hitta, och så in i ugnen i över en timme. Ta ut, bred på vispad grädde och färska bär! Kan inte bli bättre! Detta är ju en sommardessert så det förslår, men man får längta tillbaka lite..


  Pavlovatårta med färska hallon och jordgubbar


Pavlovatårta
4 äggvitor
1 tsk ättikssprit
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker (eller äkta vanilj, hellre)
1 tsk Maizenamjöl

Värm ugnen till 150 grader. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd ner ättiskspriten. Blanda torrvarorna och vänd försiktigt ner i äggvitan. Bred ut på bakplåtspapper till "tårtstorlek" och grädda i nedre delen av ugnen i ca 75 min.

Vispa grädde och bred ut på marängen, strö på färska valfria bär och servera!

  Mums!

Ska baka nu, för jag är ledig idag! Ska dessutom byta jobb snart, så jag bör väl bjuda mina fina kollegor på någon form av bakverk innan jag lämnar..


Måste bara visa en bild på ett bakverk jag blev bjuden på av min sambo en regnig kväll för ett tag sedan! Mums igen!


  Kladdkaka med topping och minimarshmallows

Av Klara - 13 oktober 2011 14:15

Ja, fortfarande med köket fullt av äpplen så måste jag fortsätta vara kreativ! Igår kväll blev det därför Fyriskaka till min käraste, i en mycket passande hjärtform såklart för övrigt!


Min mamma har alltid bakat fyriskaka, men hade inte receptet i huvudet igår när jag ringde henne. Dock så är ju denna kaka galet enkel kom jag på efter en stund och arbetade enligt eget huvud. Äppelsockerkaka som den också kallas, skvallrar om hur enkel den är att göra. Gör en sockerkaka efter behag, på med skivade äpplen samt socker och kanel. In i ugnen och sedan mums!


Detta recept använde jag mig av igår.


Fyriskaka


125 g smör

1,5 dl socker

2 ägg

2,5 dl vetemjöl

0,5 tsk bakpulver

2 msk mjölk

ca 3 äpplen

kanel

socker


Smält smör och låt det svalna. Blanda socker och det avsvalnade smöret i en bunke. Rör i ett ägg i taget, och vispa sedan alltsammans pösigt med elvisp. Vänd i mjöl, bakpulver samt mjölken. Häll i smörad och bröad form. Skala och skiva äpplen tunt. Tryck ner dem en bit i smeten, strö över socker samt kanel. Grädda i ugnen, den nedre delen, i 175 grader i 30-40 min.


  Fyriskaka till efterrätt!

Vi rörde ihop en vaniljsås igår när kakan var klar (Per Mobergs recept), och njöt sedan med en kopp te!


  Mums!


Måste också visa en bild på det nya äppelmustprojektet som flyttat in i köket! Vi hade ju en liten sats som stod i en kastrull förra veckan. Efter sex dagar så silade vi av den, och tillsatte lite socker. Den blev god, men något söt tyckte vi - så nästa gång kan vi vara riktigt snåla på sockret (och det är ju bra).


Nu har vi som sagt slagit på stora trumman, och jag tror det finns plan på både äppelglögg, äppelmust och annat äppligt med denna!


  Monsterdamejang med äpplen i!

Av Klara - 10 oktober 2011 13:00

Man måste ju ta tag i äpplena så de inte hinner bli gamla där de står i köket - plockade för att användas! Förutom musten som vi startade upp i förra veckan (den står fortfarande och mustar sig), så har jag därför gjort äppeljuice samt äppelmarmelad.


Man kan lämna in sina äpplen till små musterier som pressar äpplena och gör äppeljuice åt dig som man sedan kan frysa in och spara till bättre tider. I år hade vi inte riktigt så mycket äpplen att det skulle vara värt det, däremot har jag lånat min mors råsaftscentrifug som levererar precis lika bra! Tar lite längre tid bara, och inte samma kvantiteter förstås.


  Jag gör äppeljuice


Jag har helt enkelt skivat äpplen och tagit bort kärnhusen, sedan lagt dem i centrifugen och vips får man äppeljuice. Dock blir det ett hårt "skum" överst som man får ta bort med en sked samt att den bör silas genom en silduk då den är lite för grumlig till en början.


Och det här med silduk var för övrigt ett kapitel för sig.. Vi båda har jagat genom hela stan då denna omoderna pryl är SLUT överallt. Det är tydligen på tapeten igen att safta och sylta! Hittade tillsut en på Claes Olsson, det var deras sista.. puh.


  Här är min fantastiska lösning för att få upp silduken lite så juicen kan rinna ner i bunken!


Efter denna silning så hade jag i lite citronsyra, och sen klart! Jag har buteljerat dem och hittills är allt uppfrucket av oss och vänner samt kollegor så jag har inget att frysa in än och spara till bättre tider! men jag skall nog göra några flaskor till, har en del äpplen kvar..


Jag har även provat att göra äppelmarmelad, jag fick smaka en väns fantastiska äppelmarmelad för några veckor sedan och har sedan dess längtat efter att få koka den! Nu är det gjort.. Min vän Eva som hade gjort marmeladen, kom dock inte ihåg proportionerna när hon gav mig receptet så jag improviserade lite. Resultatet blev fantastiskt gott om än lite rinnigt. Men men, nästa gång kommer den bli fantastisk på alla sätt och vis!


Evas äppelmarmelad


Äpplen, skalade, skivade samt urkärnade

Syltsocker

Kanel

Koka äpplena med lite vatten så det blir mos. I med socker samt kanel, häll upp på burkar och njut!


Jag tog vanligt socker samt pektin istället för syltsocker. Våga samaka under tillagningen, det är inte så mycket som kan gå fel! Det som jag tror gjorde marmeladen lite rinning, var att jag hade för mycket vatten i början när jag gjorde moset. men men, det må vara hänt, den var mycket god ändå!


  Två flaskor äppeljuice samt fyra burkar äppelmarmelad klara.


Musten som fortfarande står och jäser skall vi ta hand om idag. Den smakar redan gudomligt gott! Återkommer med mer om den..







Av Klara - 6 oktober 2011 11:30

När hösten faller på brukar vi sucka av vemod då mörkret snart är över oss. Men det finns så mycket härligheter med hösten som vi inte får sucka förbi. Bland annat alla äpplen! Denna frukt kan man ju göra oändliga saker med, OM man kommer ihåg att plocka dem i tid och faktiskt tar sig tid att göra något med dem. Jag har tur att ha mina föräldrar inom räckhåll och som dessutom har fyra fina äppelträd på tomten!


  Mina föräldrars äppelträd. Två av dem är Åkeröäpplen, en sort minns jag inte vad den heter, och en sort är det ingen av oss som vet vad det är :)


Mest fallfrukt brukar jag plocka, då de är så fina. Dessutom är det mycket smidigare, för de äpplen som växer i träden fortfarande växer så himla högt upp att jag inte når den ens med äppelplockaren. Så, fallfrukten är ett mycket bättre alternativ. Varje år gör jag dock misstaget att bara koka mos på alla äpplen, och har nu så mycket äppelmos i frysen att jag klarar mig ett halvt decenium. Inget mer mos-kokande med andra ord. I år gör jag allt annat jag kan komma på!

  Fallfrukt

Jag och min sambo har därför startat en äppelmustsats i köket! Den står nu och jäser för fullt (hoppas vi), och blir klar på söndag (hoppas vi)! det vi har gjort är:

Äppelmust

3 l skivade äpplen
ca 4 l vatten
citronsyra
Koka upp allt, och när det svalnat tillsätt konserveringsmedel (t ex Artamon).
Låt stå i 5 dagar, rör om några gånger om dagen. Täck gärna med en duk så inte flugorna kommer åt.
När det är klart så sila genom silduk och tappa på flaska.

Vi är ju mitt i denna process nu, så vi återkommer med resultatet!

  Äppelmust på gång

När jag har tid så skall jag göra marmeladen jag berättade om, samt att göra vanlig äppeljuice i en råsaftscentrifug! Skall bara få tag i en silduk först så jag kan sila den.. och det verkar som om silduk är hårdvaluta just nu - det är nämligen slut i varenda butik jag letat i! Får låna mammas tror jag..

  Äppelmust på jäsning under duk.

Ut å plocka äpplen nu, innan de blir dåliga!

Av Klara - 4 oktober 2011 13:45

Måste göra ett inlägg innan äppelinlägget. Det är ju kanelbullens dag! Denna stora högtid och ljuva dag. Skall självklart firas med bullar i mängder! Sagt och gjort, bullarna är bakade. Jag vet ju att dagen heter kanelbullens dag, men jag är vaaaansinningt förtjust i kardemummabullar, så det blev både och!


  Utkavlad bulledeg -halva med kardemumma och halva med kanel. Båda innehåller självklart smör och socker :)


Jag var även tvungen att googla på detta fenomen, då jag i ärlighetens namn inte har en aning om var denna dag kommer ifrån, eller varför vi egentligen firar den (!). Det är för det första utomordentligt svenskt, och finns såklart ingen annanstans förutom just i Sverige. För det andra så instiftades dagen av en man på Hembakningsrådet (flertal livsmedelsföretag som 1959 startade ett råd i syfte att inspirera till hembakning) 1999, då han tyckte detta bakverk skulle firas lite extra. Det kan jag hålla med honom om! Datumet är alltid den 4 oktober, och skälet till detta är att det inte skulle krocka med någon annan högtid. Läs mer på www.kanelbullensdag.se

www.hembakningsradet.se


  Kardemummabullar på jäsning


Mina bullar är bakade från den "Rutiga kokbokens" recept, men med torrjäst denna gång. Detta kom ju så hastigt på att jag inte hade någon vanlig jäst hemma. Har dock alltid två paket torrjäst i skafferiet om nöden faller på. Skillanden är att man blandar ner torrjästen i mjölet, och sedan blandar allt i degvätskan och rör om. degvätskan skall även vara upp mot 40-50 grader istället för fingervarmt. Skillnaden är minimal, möjligtvis att de jäser lite mindre. Men smaken är det ingen skillnad på alls!

  Kanelbullar med råsocker på!

Upptäckte också lite för sent att pärlsockret nästan var slut, och räckte endast till plåten med kardemummabullarna. Därför fick jag lösa situationen på bästa sätt, dvs fråga min sambo om råd, och han kom på råsocker. Det blev kanongott det med, nästan lite karamelliserat. Jag kunde dock ha haft mer råsocker på, jag var rädd att det skulle bli för sött, men det blev det inte alls!

Ja, nu har ja frysen full med bullar. Dock har jag hört att sambon bjudit hem folk på bullkalas, när jag är borta.. Helt rätt. Bullarna skall ätas, inte ligga i frysen!

  Kardemumma-och kanelbullar på hög!

Trevlig fika!

Ovido - Quiz & Flashcards