Klara bakar

Alla inlägg under september 2012

Av Klara - 27 september 2012 17:19

Förra helgen så gav jag mig på att göra surdegsbaguetter igen! Jag gjorde det för något år sedan, som du kan läsa här. Det gick, kanske som bekant, åt skogen. Så nytt försök låg på alltså på schemat!

 

Vi bakar ju en del hemma, så en vetesurdeg finns i vår kyl. Vilket man behöver i detta recept. Jag följde denna gång ett recept från bakasurdeg.se. Passande namn på en bra sida.

 

Det man behöver är helt enkelt en vetesurdeg. Att göra en sådan finns det många varianter på. Vi har blandat vatten, ekologiskt mjöl och lite honung. Jag är osäker på mängderna, men tänk att du skall få till en "american pancakes"-smet i konsistensen. Låt den sedan stå i rumstemperatur i en dag, i en burk med lock. Fyll på med lite mjöl och vatten igen, och kanske låta den stå framme en dag till. Och sedan in i kylen. Våga prova lite, och lita på konsistens och lukt. Den skall bubbla lite, lukta syrligt och vara så där lite tjock som amerikansk pannkakssmet!

 

Så, eftersom jag hade min surdeg klar, så kunde jag enkelt starta receptet. Jag startade på lördag morgon för att så smånigom få klara baguetter till frukost dagen efter! Till dessa baguetter skulle det göras en fördeg. Det är 100 g vetesurdeg, 100 g ekologiskt vetemjöl samt 150 g vatten. Detta blandas och får sedan stå under dagen i rumstemperatur (typ ovanpå kylen, där det är lite varmare) med en bakduk på.

 

 

Här bereds degen i assistenten, totalt 16 minuter.

 

På kvällen sen så skall degen göras. Då blandas fördegen, 800 g Manitoba Cream, som är ett speciellt vetemjöl som finns i vanliga mataffären, samt 450 g vatten och 20 g salt. Detta skall beredas i assistent i först 12 minuter utan saltet. Tillsätt sedan det och arbeta degen ytterligare 4 minuter. Smörj en plastbunke med rapsolja, lägg i degen och låt sedan kalljäsa i kylen över natten. Lägg en handduk eller ett plastlock över.

 

 

 

Färdigjäst baguettedeg från kylen.

 

När söndag morgon äntligen nalkades så satte jag först på ugnen på maxtemperatur. Vi har en så dålig ugn att den knappt kommer upp till 275 grader som det skall vara. Därav maxtemp i en timme, så blir det så bra det kan bli. Därefter tog jag fram degen från kylen, så att den fick stå framme en timme innan själva utbakningen.


När degen väl skall bakas ut, skall den inte knådas - då förstörs alla fina luftbubblor som finns i degen. Dela degen, i fyra delar (jag gjorde två stora baguetter, och fyra mindre), dra ut dem, vrid dem lite och lägg sedan på plåten. In i ugnen och grädda sedan i tio minuter. Häll på lite vatten på ugnsbotten för att få skorpa på bröden.

 

 

Nygräddade baguetter.

 

Efter tio minuter i ugnen, sänk temperaturen till 250 grader, och stick in en ugnstermometer i ett bröd. När bröden blivit 96 grader är de klara. Se till bara att hela termometern är i ett bröd, annars kommer den bli missvisande! 

Jag höll bröden inne till 98 grader för jag tyckte inte de såg klara ut, och det gjorde jag rätt i. Så våga lita på vad du ser :)

 

 

Gräddade baguetter i närbild!

 

Ja, det blev baguette till frukost. Och de blev bra denna gång! Skönt.. Resten av baguetterna tog jag med till jobbet, för de skall ju ätas dagsfärska! På jobbet tog de slut kan jag meddela!

 

 

 Smaklig spis!

Av Klara - 20 september 2012 16:34

Nu startar äppelsäsongen så smått, och det går ju att uttnyttja på så många sätt. Det finns inget bättre än att använda det årstiden bjuder på. Dessutom har jag tur att mina föräldrar har fyra äppelträd hemma på sin tomt som behöver plockas av då och då. Jag anmäler mig alltid frivillig!

 

Första äppelbaket för säsongen blev en äppelkaka från Saltå kvarn, receptet kommer från deras fina kokbok Året runt med Saltå Kvarn. Jag använder dessutom deras mjöl flitigt sen lång tid tillbaka, och jag kan varmt rekomendera ett besök till deras kvarn med gårdsbutik i Järna.

 

Kakan jag bakade skall egentligen ha pinjenötter på sig som en liten slutlig touch, men som vanligt är det alltid något jag saknar hemma när jag vill spontanprova ett recept!

 

 

Gräddad kaka

 


125 g smör

1,5 dl råsocker

2 ägg

2 tsk stött kardemumma

2,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 msk naturell yougurt

 

Fyllning

3 äpplen, gärna syrliga

3 msk råsocker

1 msk kanel

2 msk pinjenötter

 

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form, gärna med löstagbar kant. Vispa ihop smör och socker. Vispa ner äggen, ett i taget och tillsät sedan kardemumma. Blanda mjöl och bakpulver i en separat bunke och rör sedan ner detta i smeten. Rör ner yougurten (jag hade bara fil hemma, funkade lika bra!). Häll smeten i formen.

 

Skala och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i en skål och strö över kanel och socker. Rör om så de blir marinerade i detta. Lägg ut dem på smeten. Strö över pinjenötter om du har! Grädda i 35-40 minuter. Svalna och pudra med florsocker innan servering.

 

 

Pudrad kaka innan servering!

 


Vi åt den som den var, och den blev mycket saftig och god! Enkel att göra och uppskattas av de flesta runt bordet.

 

 

 

Sista biten?

 


Lycka till med din bakning!

 

 

Av Klara - 16 september 2012 22:51

I somras var vi ute i skogarna och plockade blåbär, som vi både gjorde paj och sylt på. Och dessutom så ville jag prova ett recept jag hittade i en av Buffétidningarna som kommer hem i brevlådan.


Det är en vetedeg med kardemumma i och i mitten lägger man en variant av blåbärssylt, i princip. I skrivande stund så är detta recept borttappat, men jag letar med ljus och lykta - så är det någon som vill provbaka dessa bullar, säg till så ska jag se om jag kan leta fram det igen.


 

Blåbärsbullar på jäsning!

Så här långt in i bakningen ser allt riktigt bra ut, precis som på bilderna, haha! Dock skedde något i ugnen som jag inte planerade..


 


De jäste och "vecklade upp sig". Jag skrattade gott när jag plockade ut dem ur ugnen. Så här skulle de ju inte bli! Jag kan dock meddela att det inte var ett dugg fel på smaken!


 

MUMS!



Av Klara - 16 september 2012 22:39

Jag har städat och gjort om lite här på bloggen! Säg gärna vad ni tycker, skall jag ändra något, är den jobbig att läsa och så vidare.. All feedback är bra feedback!


Och tack för att ni läser! Jag har flera goda inlägg på kö, jag vet inte vilket jag skall börja med :)

Ovido - Quiz & Flashcards