Klara bakar

Direktlänk till inlägg 2 december 2012

Lussekatter till första advent!

Av Klara - 2 december 2012 10:00

Ja, tro det eller ej, men nu är julen snart här! Och inte är jag ledsen, trots att jag närmar mig 30 år så är jag barnsligt förtjust i julen. Och jag hoppas verkligen inte att det går över.

Första advent är det idag, och självklart skall det ligga lussekatter på faten då! Här är ett recept från boken "Vinterkals", en receptbok jag tycker väldigt mycket om. Författaren heter Hannu Sarenström och tillsammnas med otroligt fina och goda recept så är hela boken en enda julefröjd för ögat med otroligt fina bilder.

 

 Hannus lussekatter
ca 40 st

 

50 g jäst för söta degar

100 g smör

5 dl standardmjölk

250 g Kesella

2 pkt saffran (1g)

1,5-2 dl strösocker

0,5 tsk salt

ca 17 dl vetemjöl

Dela jästen i degbunken. Smält smör, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll det över jästen och blanda tills allt löst sig. Tillsätt kessella, saffran, socker, salt, och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Jag gör allt i assistenten, men det går utmärkt att göra det för hand också. Det är bara lite tyngre, och tar lite längre tid! När degen är smidig, låt jäsa under bakdug i 40 minuter.

Ta sedan upp degen och knåda den smidig. Välj hur du vill baka ut dem, jag gör klassiska kusar. Jag tar en bit, rullar ut den till en längd och knorvlar ihop den till en kuse! Tryck i ett russin i varje ände, och låt sedan jäsa i ytterligare 40 minuter.

Grädda sedan i 250 grader i mitten av ugnen, i 5-8 minuter.

 

 

Nygräddade!

 

 

 

Jag hoppas det skall räcka julen ut! Annars är det bara att baka mer..Stackars mig!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards