Klara bakar

Alla inlägg under mars 2012

Av Klara - 19 mars 2012 13:00

Slurp! Finns det någon godare dessert? Men vilken av dem är det nu som är Creme Brulée? Och vad är Creme Caramel och Creme Catalana för något? Allt är gott och snarlikt, men är ändå tre helt olika desserter.


Creme Caramel har ungefär samma ingredienser som en Creme Brulée, men serveras med en karamellsås ovanpå. Såsen läggs i botten på den form man gör desserten i, och sedan vänds den upp och ner vid servering så att såsen kommer överst.

Creme Catalana är egentligen en vaniljkräm som kyls i kylskåp och sedan häller man en knäcksås ovanpå,man låter också den stelna - och sedan serveras. Mycket gott alltihop! Men jag har alltså gjort den varianten där man bränner socker ovanpå så det blir en hård krispig yta.


 

Ogräddade bruléer. Två av dem experimenterar jag med- har haft i daimchoklad i smeten. Har även ställt dem i ett vattenbad, då jag inte litar på att min ugn håller en jämn temperatur.


Leilas Creme Brulée

5 dl vispgrädde
1 dl mjölk

5 äggulor

1 dl strösocker

1 färsk vaniljstång


Sätt ugnen på 95 grader. Vispa samman grädde, äggulor och mjölk. Dela vaniljstången och skrapa ur vaniljen, blanda det med strösockret och tillsätt sedan det till smeten. Häll i portionsformar och ställ på en plåt. Låt grädda i ugnen i ca 2 timmar, ugnen får inte överstiga 100 grader. Efter gräddning, kyl dem i kylskåp, gärna över natt. Innan servering, strö på strösocker eller råsocker och bränn av med en brännare. har man inte det kan man ställa dem i ugnen med grilläge på i 250 grader.


 

Creme Bruléerna är gräddade här, men inte än kylda.


Jag har testat att med två av portionerna tillsätta daimchoklad i smeten, innan den skickades in i ugnen. Jag ville se om det blev gott, eller för rinnigt, eller rent av för sött (va, går det?).


 

Jag testar ytterligare en sak. Farinsocker på två och råsocker på två.


Jag och min sambo ville testa ytterligare en sak, nämligen vilket socker som blir godast på. De mörka på bilden har farinsocker på, och de ljusare har råsocker på. Resultatet som vi fick var att farinsockret lätt blev för bränt, vilket inte blir så gott. Däremot så var råsockret kanongott!


 

Creme Bruléerna blir brända!


Vi fick en bruléebrännare i julklapp, och är kanske inget man använder varje dag. Men nu kände vi att det var dags. Vanlig tändgas används, dock så tar gasen slut väldigt fort så var beredd att fylla på mer under tillagningen..


 

De mörka har farinsocker och de ljusa råsocker. Dessutom har en mörk och en ljus daim i sig!


Ja, fyra bruléer på två personer. Helt lagom! De med daimchokladen i blev såklart jättegoda, men både lite för rinniga och för söta. Så desserten står sig helt klart precis just som den är. Smaklig måltid!

Ovido - Quiz & Flashcards