Klara bakar

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2011

Kanelbullens dag!

Av Klara - 4 oktober 2011 13:45

Måste göra ett inlägg innan äppelinlägget. Det är ju kanelbullens dag! Denna stora högtid och ljuva dag. Skall självklart firas med bullar i mängder! Sagt och gjort, bullarna är bakade. Jag vet ju att dagen heter kanelbullens dag, men jag är vaaaansinningt förtjust i kardemummabullar, så det blev både och!


  Utkavlad bulledeg -halva med kardemumma och halva med kanel. Båda innehåller självklart smör och socker :)


Jag var även tvungen att googla på detta fenomen, då jag i ärlighetens namn inte har en aning om var denna dag kommer ifrån, eller varför vi egentligen firar den (!). Det är för det första utomordentligt svenskt, och finns såklart ingen annanstans förutom just i Sverige. För det andra så instiftades dagen av en man på Hembakningsrådet (flertal livsmedelsföretag som 1959 startade ett råd i syfte att inspirera till hembakning) 1999, då han tyckte detta bakverk skulle firas lite extra. Det kan jag hålla med honom om! Datumet är alltid den 4 oktober, och skälet till detta är att det inte skulle krocka med någon annan högtid. Läs mer på www.kanelbullensdag.se

www.hembakningsradet.se


  Kardemummabullar på jäsning


Mina bullar är bakade från den "Rutiga kokbokens" recept, men med torrjäst denna gång. Detta kom ju så hastigt på att jag inte hade någon vanlig jäst hemma. Har dock alltid två paket torrjäst i skafferiet om nöden faller på. Skillanden är att man blandar ner torrjästen i mjölet, och sedan blandar allt i degvätskan och rör om. degvätskan skall även vara upp mot 40-50 grader istället för fingervarmt. Skillnaden är minimal, möjligtvis att de jäser lite mindre. Men smaken är det ingen skillnad på alls!

  Kanelbullar med råsocker på!

Upptäckte också lite för sent att pärlsockret nästan var slut, och räckte endast till plåten med kardemummabullarna. Därför fick jag lösa situationen på bästa sätt, dvs fråga min sambo om råd, och han kom på råsocker. Det blev kanongott det med, nästan lite karamelliserat. Jag kunde dock ha haft mer råsocker på, jag var rädd att det skulle bli för sött, men det blev det inte alls!

Ja, nu har ja frysen full med bullar. Dock har jag hört att sambon bjudit hem folk på bullkalas, när jag är borta.. Helt rätt. Bullarna skall ätas, inte ligga i frysen!

  Kardemumma-och kanelbullar på hög!

Trevlig fika!

 
 
Ingen bild

Caroline

4 oktober 2011 14:04

Åh typiskt att jag är sjuk! Det ser verkligen fantastiskt ut!!! :)

Klara

4 oktober 2011 16:17

Å nej.. men bullarna finns kvar ett tag till i frysen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards