Klara bakar

Direktlänk till inlägg 6 februari 2012

Gougčres

Av Klara - 6 februari 2012 15:10

Vid middag förra veckan så behövde sällskapet en del snittar innan den riktiga middagen skulle serveras, då vi var hungriga och dessutom hade en del att göra innan vi kunde sätta oss till bords.


Jag och min sambo fick en fin kokbok i julklapp, nämligen Systrarna Eisenmans Mingelmat. Mycket trevlig bok på alla sätt och vis och vi har redan lagat ur den ett flertal gånger! Även kvällen till ära så använde jag mig av recept i denna bok. Jag gjorde laxsnittar med wasabi, egna minigrissini, tomat-och mozarellasallad på tandpetare samt Gougčres, som jag skall visa nedan. Nästan allt gick åt, men jag anade som sagt att folk skulle vara hungriga efter en hel arbetsdag.


Gougčres är smaksatta petit-chouer. Alltså behöver man göra en sådan deg först. Grunddegen kallas pâte-ā-choux och är grunden för att sedan jobba vidare och göra en dessert av den, eller fylla med goda röror, eller som i detta fall - smaksätta degen. Ordet petit-choux har jag lärt mig betyder "små kålhuvuden" just för att de färdiga läckerheterna ser ut som små kålhuvuden!


Pâte ā choux-deg


75 g osaltat smör

1, 5 dl mjölk

1,5 dl vetemjöl

2 ägg

1 äggvita


Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt mjölken och koka upp. Rör snabbt ner mjölet och blanda kraftigt tills smeten släpper kanterna. Ta av från plattan. Vispa degen med elvisp tills den svalnat. Tillsätt sedan äggen, ett i taget, och vispa under tiden. Tillsätt till sist äggvitan och vispa ytterligare i några minuter.


Gougčres med ost och cayennepeppar


ca 100 g riven ost, tex Gruyčre eller parmesan eller blanda valfritt efter vad som finns i kylen

en nypa Cayennepeppar


Blanda i detta i smeten och spritsa eller klicka ut till små bollar på en plåt.


 

Spritsar ut blivande Gougčres på plåten


Strö över flingsalt om man vill. Grädda sedan genast i ugnen i 10 minuter, och tappa inte hoppet-det händer inte så mycket dessa första tio minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 20 minuter eller tills de är gyllenbruna.


 

Servera dem antingen varma eller kalla!


Mums! Självklart är de allra godast om man serverar dem varma och på en gång. Men man kan ha annat att göra i köket också när man skall laga middag!


 

Det är inte så svårt!


Det finns ju såklart flera andra smakkombinationer att smaksätta Gougčren med. Till exempel cheddarost och bacon eller curry eller varför inte lax och dill. Endast fantasin sätter gränser, så är det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards