Klara bakar

Direktlänk till inlägg 21 november 2011

Snabba muffins med minimarshmallows!

Av Klara - 21 november 2011 20:22

Jag är tillbaka. Efter några veckors frånvaro av bakning både här på bloggen och i min frys så har jag äntligen bakat igen. Dock inte så avancerad bakning! Så kvällen till ära med lite te och mys så har jag bakat enkla chokladmuffins, och som jag alltid har - med några minimarshmallows i botten.


Många muffinsrecept är som små kladdkakor och alla hoppar högt av förtjusning. Jag måste dock erkänna att jag ibland har lite svårt för den här "tunga" chokladen som det ibland kan bli. Därför valde jag idag ett recept som egentligen är sockerkaka, men med ändringen kakao i och hälla i småformar. Resulatet blir en lite lättare muffins.


 

En plåt chokladmuffins. Marshmallowsen ligger i botten så de syns inte!


Jag brukar alltid använda både formar och muffinsplåt. Om jag bara använder formar så flyter degen ut och de blir alldeles platta. fortfarande lika gott såklart, men det ser inte lika roligt ut. Och använder jag bara plåten, då blir det ett jäkla diskande även om det är teflon. Så dubbelt upp är bäst!

Receptet jag har använt är mitt eget och ser ut så här:

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
valfri mängd äkta vanilj
4 msk kakao
1 dl mjölk
minimarshmallows eller annat mumsigt (tex Daim eller Dumlekolor, blir inte heller äckligt)

Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda samman alla torra ingredienser och häll sedan i äggsmeten. Tillsätt smör och mjölk. Förbered formar med valfritt godis i om man vill ha. In i ugnen 175 grader i ca 20 minuter. Servera!

 
En kopp te till denna så blir kvällen bra!

Snart vankas det ju advent och juletider. Jag har redan börjat plocka fram de gamla hederliga recepten samt att jag spanat in några nya spännande! Av tradition så bakar jag förutom lussebullar och pepparkakor även min egen julkola, den kan vi inte vara utan!

 
 
Ingen bild

Hemlig beundrare_1990

21 november 2011 21:46

De ser jättegoda ut! Det där måste jag prova.. :) Kram

Klara

22 november 2011 20:17

Det tycker jag du ska göra!

 
Ingen bild

Ida

21 november 2011 23:38

Åh! Jag längtar tills julkolan kommer! :D

Klara

22 november 2011 20:16

Och du vet att de kommer :)

 
Ingen bild

Linda

23 november 2011 13:29

Vad kul att du har en blogg! Redan lagd på favoriter så jag kan sno massa recept! Flyttar till norrland om en vecka så blir mkt baka i vintermörkret! :) // Linda från öjn!

Klara

28 november 2011 19:41

Hej! Å vad roligt att du tycker om den! Och vad roligt att du flyttar upp dit, då lyckades du :)
Jag inspirerar mer än gärna till bakning, alldeles snart kommer ett bra pepparkaksrecept som du kan börja julen med!
Kram från Klara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards