Klara bakar

Direktlänk till inlägg 30 juli 2012

Müsli!

Av Klara - 30 juli 2012 09:45

Man kan göra det mesta själv hemma faktiskt, utan att behöva köpa färdiga varianter, som också ofta är ganska dyrt. Müsli är ett sådant exempel, om man nu tycker om det till sin frukost! Jag är en periodare när det gäller frukost, och just nu är det fil och en god hemgjord müsli som gäller.


Jag gör en på detta sätt. Det fina i kråksången är att man kan välja precis det man själv tycker om.


 
Nygräddad müsli, just uttagen från ugnen!


Mitt müslirecept:

5 dl havregryn

5 dl rågflingor

1 dl linfrö

1 dl havrekli

2 dl pumpafrön

1 dl kokosflingor

1 tsk salt

2 dl nötter (hasselnötter brukar jag ta)

1 dl flytande honung

0,5 dl rapsolja

2 dl äppeljuice


Blanda allt och bred ut i långpanna. Grädda i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter. Rör om då och då.

 


Idag hade jag inga pumpakärnor hemma så det blev utan det helt enkelt. Och honungen tog slut, så det blev lite sirap i istället. Men det kan man skippa helt och hållet, för den blir ju aningens söt av honungen. Välj själv!


 
Helt fylld burk, kommer räcka ett bra tag!


Tips! Blandad frukt är också gott att ha i tycker många (inte jag!), det är ju ett naturligt sötningsmedel så man kan dra ned på honungen i de fallen om man vill..



 
 
Ingen bild

Susanne

16 september 2012 23:26

Lite kanel på toppen oxå. Visst är det godare att äta hemlagad müsli? Må så gott!

Klara

16 september 2012 23:28

Ja, kanel är ju supergott, och nyttigt har jag hört! Ja, det är så mycket godare med egengjort! Går ju knappt att gå tillbaka till köpevarianten längre :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards