Klara bakar

Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Lussebullar och starten på julgodis-görat!

Av Klara - 13 december 2011 17:45

Idag blev det äntligen lussebullar gjorda. Jag kallar dem just lussebullar -och inte på grund av dålig svenska - utan därför att jag gjort bullar av degen. Lussekatterna får vänta till nästa omgång saffransdeg. Den här degen är lite spännande dock. Jag och min sambo var i Budapest för en månad sedan och jag köpte då saffran på deras stora marknad i stan. Den var förvånansvårt och oroväckande billig, så vi får se hur mycket saffran det egentligen smakar. Färgen ser okej ut, men det är smaken som är viktigast. Jag är till råga på allt förkyld så mina smaklökar är inte som de skall! Sambon får uttala sig efter smakprov..


Jag har följt Arlas recept idag, mycket för att jag tycker om att ha Kesella i degen - bullarna blir lite saftigare då. Jag har även bytt ut hälften av mjölken mot grädde. Får se om det gör någon skillnad!


 

Kan nu meddela efter baket och efter att min sambo smakat att de smakar INTE ETT DUGG saffran. Suck. Jag är inte jätteförvånad dock.. Bara lite sur över att ha slösat massa råvaror och utan mumsigt resultat. Jaja.. man måste misslyckas ibland också, haha! Det syns för övrigt på färgen här ovan att det mest ser ut som vanliga vetebullar, vilket de smakade som också. Själva bullarna blev bra som bakverk, saftiga och fina, men mycket snopet med avsaknaden av saffran..


men jag gjorde knäck också för att pigga upp mig igen! Och de smakar knäck, så det så! Pilligt som tusan men värt det!


 

Förberett samtliga knäckformar för fyllning!

Jag kokar 2 dl socker, 2 dl ljus sirap, 50 g smör samt 2 dl vispgrädde. Koka länge på plattan, och var noggrann när du gör kulprovet! Är den för mjuk har du kladdig knäck hela julen, och det vill vi ju rakt inte ha. Jag brukar använda två teskedar sedan när jag häller knäcken i formarna.

 
Färdig knäck som står och svalnar!

Sen passade jag på att göra Leilas saffransskorpor också (med ordentlig saffran denna gång). Såg ett av hennes julprogram och blev inspirerad. Och de blev verkligen kanongoda, toppen att ge bort i en liten burk till någon man tycker om!


 
Skorpdeg som väntar på att åka in i ugnen!


Detta recept kan jag varmt rekomendera, då det var enkelt att göra och ett supergott resultat! Receptet finner du enklast på www.recept.nu där Leilas alla recept finns.


 
Färdiga saffransskorpor!


En trevlig lucia på er! Snart kommer det mer sött här, har ett till inlägg som bara ligger och väntar :)



Glad lucia! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Klara - 11 februari 2013 22:36

Så roligt att äntligen få berätta att jag är en av fem bloggare som i fortsättningen skall blogga på den nya matportalen tillagat.se!   Mina gamla bloggposter kommer så småningom flyttas över dit, men så länge, håll till godo med de nya! Min blog...

Av Klara - 6 februari 2013 23:27

Mer än så säger jag inte.. men stora saker är i görningen! Därav lite dåligt med uppdateringar. Bakat har jag dock gjort ändå!! ...

Av Klara - 13 januari 2013 20:13

Ännu inga bilder att skryta om från nyår, men de kanske kommer! Här är iallafall min provlagning av desserten som vi sedan serverade som avslut på nyårsmiddagen.       Den ser kanke lite läbbig ut, men det kan jag meddela att den inte var! ...

Av Klara - 8 januari 2013 12:15

När våra gäster anlände på nyårsafton så välkomnades de med snittar och champagne! De bestod av hummer i hummerfond serverad på ostronskal, sesampanerad gravlax i asiatisk majonäs, pilgrimsmussla inlindad i bacon och salvia samt anklever på danskt rå...

Av Klara - 6 januari 2013 16:00

God fortsättning på det nya året! Jag och min sambo beslutade oss för att bjuda på dundermiddag denna nyårsafton. Och av en slump så fick vi för oss att vi skulle bjuda på Nobelmenyn som den serverades för hundra år sedan. Då man faktiskt åt lite ann...

Ovido - Quiz & Flashcards